Inter-News - page 35

Rysunek 2: Zestaw łańcucha rozrządu
Poniżej przedstawione zostały różne przykłady usterek
łańcuchowego napędu rozrządu oraz ich możliwe przyczyny:
1.
Usterka:
Koło łańcuchowe wałka rozrządu przebiło
pokrywę zaworów.
Możliwe przyczyny:
Śruby mocujące koło łańcuchowe
wałka rozrządu nie zostały wymienione. Wymiana śrub
jest zalecana przez producenta.
2.
Usterka:
Pęknięcie wałka rozrządu.
Możliwe przyczyny:
Błąd podczas montażu.
W tym silniku napinacz łańcucha musi zostać poluzowany
przed montażem – nie stało się tak w tym przypadku.
Skutek – zbyt wysokie naprężenie łańcucha.
3.
Usterka:
Wyłamany ząb w kole łańcuchowym
wałka rozrządu. Hałasy w silniku.
Możliwe przyczyny:
Wymieniony został łańcuch
rozrządu, ale koło łańcuchowe wałka rozrządu było
mocno zużyte.
4.
Usterka:
Dziura w pokrywie zaworów.
Możliwe przyczyny:
Pęknięcie prowadnicy,
co doprowadziło do rozerwania łańcucha.
1
2
3
4
Zwykle, przy dobrym smarowaniu
łańcuchy rozrządu są praktycznie
bezobsługowe. Mimo tego powstaje
pytanie, kiedy łańcuch rozrządu, a w
szczególności sąsiadujące elementy,
muszą zostać wymienione. Poniżej
opisane zostały sytuacje, w których
należy skontrolować i ewentualnie na-
prawić rozrząd łańcuchowy:
• hałasowanie łańcucha (np. ocieranie
lub stukanie),
• zmianie
uległy
fazy
rozrządu
lub spadła moc silnika (znaczne
wydłużenie się łańcucha),
• zużyciu uległ napinacz łańcucha
(można to stwierdzić wyłącznie po
zdemontowaniu),
• trudne do zdiagnozowania sygnały
błędów wysyłane przez czujnik
położenia wałka rozrządu i/lub
czujnik położenia wału korbowego,
• silnik został zdemontowany, a
wymiana wiąże się z niskim
nakładem pracy (dzięki temu można
uniknąć ewentualnych późniejszych
defektów i napraw).
Na co należy zwrócić uwagę podczas
montażu łańcucha rozrządu
Jeżeli zachodzi konieczność wy-
miany łańcucha rozrządu, należy
bezwzględnie pamiętać o wymianie
sąsiadujących elementów! Obok sa-
mego łańcucha rozrządu typowymi
elementami łańcuchowego napędu
rozrządu, które ulegają zużyciu są ślizgi
i prowadnice, napinacze łańcucha oraz
koła łańcuchowe. Jakość wykonania
tych elementów decyduje o pewności
funkcjonowania i żywotności napędu
łańcuchowego.
W oryginalnych zestawach łańcucha
rozrządu SWAG warsztaty otrzymują
komplet elementów koniecznych do
przeprowadzenia naprawy, łącznie z
napinaczami łańcucha, prowadnicami
oraz kołami łańcuchowymi (np. zestaw
łańcucha rozrządu do benzynowego
silnika Opla 2.2 Z22YH – patrz rysunek
2). Montaż powinien zostać przepro-
wadzony zgodnie z wytycznymi
producenta przy wykorzystaniu zale-
canych narzędzi specjalnych.
Łańcuchy do uzyskania dużej trwałości
wymagają dobrego smarowania. Dlatego
też regularna kontrola poziomu oleju
silnikowego oraz zachowanie zalecanych
przez producenta okresów wymiany
(należy zwracać uwagę na klasę oleju)
decydują o niezawodnej pracy łańcucha
rozrządu. W przypadku zastosowania
oleju o nieodpowiedniej jakości może
dojść do szybkiego zużycia się łańcucha,
a przede wszystkim prowadnic.
Zawsze możecie Państwo polegać na
częściach zamiennych SWAG o jakości
pierwszego montażu!
Cała oferta dostępna jest na stronie:
skupiającej również inne znane marki.
Więcej informacji znajdziecie Państwo
na stronie:
1...,25,26,27,28,29,30,31,32,33,34 36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,...48
Powered by FlippingBook