RESZTKOWY MOMENT HAMOWANIA
A MATERIAŁ CIERNY
Remsa, jako jeden z kluczowych europejskich producentów tarcz i klocków
hamulcowych, stosuje technologie i rozwiązania, które m.in. skupiają się
na wyeliminowaniu szczątkowego momentu hamowania.
Mieszanki, z których są wykonane materiały cierne mogą w dwójnasób
eliminować pojawianie się tego zjawiska:
RESZTKOWY MOMENT HAMOWANIA
A OSZCZĘDNOŚĆ PALIWA
Aby uzmysłowić sobie, na czym polega problem, należy przyjrzeć się badaniom,
podczas których obliczono straty energii, które ponosi samochód w trakcie jazdy.
Straty te są generowane poprzez: tarcie toczenia, opór powietrza, tarcie w silniku,
resztkowy moment hamowania oraz elementy oporowe opon. W zależności od
prędkości zwiększa się opór powietrza, straty silnikowe pozostają stałe, a reszta
zmniejsza się procentowo. Straty spowodowane przez resztkowy moment hamowania
i elementy oporowe opon wahają się między 10 a 20 proc. całości. Czynniki te mają
znaczący wpływ na spalanie paliwa i emisje CO
2
. Warto zatem zwrócić uwagę na
sposoby, które mogą znacznie zmniejszyć ich oddziaływanie.
tarcie toczenia
opór powietrza
resztkowy moment
hamowania
i elementy
oporowe opon
tarcie w silniku
PĘCZNIENIE
Każdy materiał cierny zawiera pewien
odsetek składników organicznych. W celu
zmniejszenia kosztów niektórzy producenci
nie eliminują ich prawidłowo. Kiedy hamulec
nagrzewa się, nadmierna ilość tych składników
może rozszerzać materiał cierny, powodując
wysoki resztkowy moment hamowania.
Klocki hamulcowe Remsa przechodzą
proces HPT, podczas którego pod wysokim
ciśnieniem i temperaturą wypalane są wszelkie
niepożądane składniki. To w rezultacie
eliminuje ryzyko pęcznienia materiału ciernego
w realnych warunkach jego pracy.
SMARY
Zbyt „agresywny” materiał cierny użyty
w klockach hamulcowych może powodować
nieregularne zużycie tarczy. To prowadzi do
powstania wypaczenia, które z kolei może
powodować, przy każdym obrocie, kontakt
między klockiem a tarczą. W efekcie pojawia
się resztkowy moment hamowania. Materiały
cierne stosowane przez Remsa zawierają
w swoim składzie specjalne smary, które
zmniejszają agresywne działanie klocka na
tarczę, dzięki czemu ulegają równomiernemu
zużyciu.
21%
66%
9%
5%
130 km/h
50%
24%
22%
5%
50 km/h
36%
43%
16%
5%
80 km/h
43
NASI
DOSTAWCY