Background Image
Previous Page  22 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 22 / 52 Next Page
Page Background

WARSZTAT

INTER-NEWS

ContiTech: Porady ekspertów w zakresie

wymiany pasków rozrządu

Szczegółowa instrukcja do Forda Focusa

C-Max 1.6 Ti o kodzie silnika HXDA,

SIDA

W trakcie wymiany paska rozrządu mogą

powstać istotne błędy wynikające z nieprawi-

dłowego montażu. Aby operacja wymiany

przebiegała bezproblemowo, ContiTech

Power Transmission Group oferuje mon-

tażystom szczegółową instrukcję instalacji.

Eksperci ContiTech wyjaśniają krok po kro-

ku procedurę prawidłowej wymiany paska.

Producent zaleca sprawdzenie i jeśli

to konieczne, wymianę paska rozrządu

co 160.000 km, lub przed upływem 8 lat.

Czas wymiany trwa 2,9 godziny.

Wskazówka: Jeśli pasek rozrządu jest wymie-

niany, napinacz, rolka prowadząca i pompa

wody również powinny zostać wymie-

nione. Mimo, iż pompa wody napędzana

jest paskiem wielorowkowym, a nie pas-

kiem rozrządu, jednak w tym silniku napi-

nacz paska rozrządu jest zamocowany

do pompy wody. W przypadku później-

szego uszkodzenia pompy wody, proce-

dura wymiany musi być powtórzona przy

użyciu nowych części, ponieważ Ford za-

brania ponownego użycia starego paska

rozrządu w takiej sytuacji. Konieczne jest

zatem, aby zmienić pompę wody, jako

część zestawu, w celu uniknięcia później-

szych awarii, co wiąże się z niepotrze-

bnymi kosztami.

Prawidłowy montaż wymaga zastosowa-

nia następujących narzędzi specjalnych:

1. Blokada wałków rozrządu – OE (303-

1097)

2. Trzpień ustalający położenie wału kor-

bowego – OE (303-748)

3. Blokada koła zamachowego – OE

(303-393) + OE (393-393-02)

4. Uchwyt koła pasowego wału korbowe-

go – OE (205-072)

5. Trzpień blokujący rolki napinającej –

OE (303-1054)

Prace przygotowawcze:

• Zidentyfikować pojazd przy użyciu

kodu silnika.

• Odłączyć akumulator pojazdu.

• Nie obracać wału korbowego lub wał-

ka rozrządu, gdy pasek rozrządu został

ściągnięty.

• Wykręcić świece zapłonowe, aby moż-

na było łatwiej obracać silnikiem.

• Obracać silnik w normalnym kierunku

obrotów (w prawo).

• Obracać silnik TYLKO kołem zębatym

wału korbowego, a nie innymi kołami

zębatymi.

• Zwrócić uwagę na wszystkie momenty

dokręcania.

• Podnieść i podeprzeć przód pojazdu,

tak aby odprężyć przednie mocowanie

(poduszkę) silnika.

UWAGA: Przed odłączeniem akumulato-

ra zapisać lub zapamiętać kod radia.

Zdjąć koło przednie prawe i osłonę błot-

nika, zbiornik układu wspomagania (nie

odłączać przewodów) i alternator, paski

napędu pomocniczego (uwaga: są to paski

elastyczne!). Aby usunąć paski elastyczne

należy je przeciąć nożem lub szczypcami,

lub usunąć za pomocą specjalnego pas-

ka z zestawu narzędzi ContiTech Uni

Tool Elast. Zdemontować pokrywę, roz-

rusznik, złącze wielowtykowe wyłącznika

ciśnieniowego wspomagania układu kie-

rowniczego, zbiornik wyrównawczy płynu

chłodzącego (nie odłączać węży), koło pa-

sowe pompy wody, prawą poduszkę silnika

wraz z uchwytem, a następnie usunąć górną

osłonę paska rozrządu, zaślepkę z boku blo-

ku silnika (Zdj. 1 i 2).

Demontaż:

1. Ustawić położenie zaworów tuż

przed GMP 1 cylindra aż oznaczenia

na kołach zębatych wałków rozrządu

będą w położeniu godziny 11-tej. Na

kole zębatym zaworów wydechowych

widoczna jest szczelina, a na kole

zębatym zaworów ssących – kropka.

2. Trzpień ustalający położenie wału

korbowego – OE (303-748) zamon-

tować w blok silnika (Zdj. 3) i następ-

nie powoli obracać wałem korbowym

w kierunku zgodnym z obrotem wska-

zówek zegara do momentu dotknię-

cia wału do trzpienia. Obydwa znaki

na kołach zębatych wałków rozrządu

muszą być teraz w położeniu godziny

12-tej.

3. Zamontować blokadę wałków roz-

rządu – OE (303-1097) na kołach

zębatych wałków rozrządu. Znaczniki

na kołach zębatych wałków rozrządu

muszą pokrywać się z oznaczeniami

na krawędzi blokady wałków rozrządu.

(Zdj. 4).

4. Włożyć blokadę koła zamachowego –

Zdj. 1

Zdj. 2

Zdj. 3