fot. BenzPatentMotorwagen
Teraz możemy już nieco stonować emocje i po-
wrócić do pierwszych aut, nawet tysiące razy
słabszych od najnowszego Lotusa. Uznawany
za pierwszy samochód świata trójkołowy Benz
Patent-Motorwagen z 1886 roku osiągał pręd-
kość 16 km/h. Zapewniał ją jednocylindrowy sil-
nik o pojemności 980 ccm i mocy 1 KM, choć
w rzeczywistości było to tylko ok. 3/4 tego jed-
nego konia mechanicznego. Od narodzin tego
pierwszego auta minęło już blisko 135 lat, ale
walka o jak największą moc i szybkość samo-
chodu trwa do dziś.
Historia bicia rekordów prędkości zaczęła się
18 grudnia 1898 roku. Wtedy to francuski kierow-
ca, hrabia Gaston de Chasseloup-Loubat w elek-
trycznym aucie Jeantaud z silnikiem o mocy aż
39 KM uzyskał prędkość 63,13 km/h na dystansie
1 km ze startu lotnego. Barierę 100 km/h pokona-
no w 1899 roku, prędkość 200 km/h osiągnięto
w 1906 roku, a ponad 300 km/h w 1927 roku.
Walka o sekundy i kilometry trwa więc do dziś, ale
od 1997 roku nie został pobity rekord 1223,657
km/h. To wynik na dystansie 1 km, ze startu
lotnego osiągnięty przez brytyjski pojazd z na-
pędem odrzutowym Thrust SSC. Łączny ciąg
silników wynosił 223 kN (co przy maksymalnej
prędkości odpowiadało mocy aż 110 tys. KM).
Zmodernizowany Thrust SSC ma jednak
w 2020 roku spróbować pobić ten rekord. Ce-
lem jest prędkość powyżej 1000 mil na godzinę,
czyli ponad 1600 km/h.
Model z 2014 r. na torze
Kennedy Space Center
należącym do NASA rozpędził
się do niesamowitej prędkości
435 km/h, a do osiągnięcia
300 km/h potrzebuje 13,63 s.
Pod maską jest podwójnie
doładowana jednostka V8,
generująca 1244 KM mocy.
1244 to również tyle kilogramów,
ile waży Venom GT.
Przyspieszenie
od 0 do 100 km/h trwa
w tym przypadku
2,7 sekundy.
GT 1244 KM
36
TOP
TEMAT