Background Image
Previous Page  42 / 52 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 42 / 52 Next Page
Page Background

NASI DOSTAWCY

INTER-NEWS

Układy recyrkulacji spalin

Pierwsze systemy recyrkulacji spalin były

stosowane w pojazdach benzynowych już

w latach 70–tych ubiegłego wieku. Od lat

90–tych technika ta jest też używana w po-

jazdach wysokoprężnych. Na uszkodzenie

systemu recyrkulacji spalin mogą wskazy-

wać takie objawy jak: czarne dymienie, stra-

ta mocy, niestabilne obroty biegu jałowego,

brak przyspieszenia, trudność z rozruchem,

szarpanie czy zwiększona emisja NOx. Naj-

częstszą przyczyną awarii zaworu EGR

jest zatkanie spowodowane przez nagar.

W wyniku czego zawór blokuje się lub ot-

wiera i zamyka nieprawidłowo. Jednak na-

leży pamiętać, że mogą być także inne przy-

czyny nieprawidłowego działania zaworu

EGR. Jedną z nich może być uszkodzony

czujnik temperatury powietrza dolotowe-

go w czujniku MAF. Obecnie elementy

tego układu monitorowane są przez system

OBD.

Zasada działania układu recyrkulacji spalin

polega na pobraniu bezpośrednio za cylin-

drem silnika spalin, które są z powrotem

doprowadzone do zasysanego powietrza.

Dzięki temu do cylindra silnika dostaje

się mniejsza ilość tlenu. Działanie to po-

woduje obniżenie temperatury spala-

nia. W ten sposób można zredukować

ilość tlenków azotu w spalinach nawet

o 50 %. W przypadku silników ben-

zynowych można również obniżyć zużycie

paliwa oraz zmniejszyć emisję dwutlen-

ku węgla. Podczas pracy silnika na biegu

jałowym następuje zamknięcie zaworu

EGR i brak przepływu spalin do kolek-

tora dolotowego. Zawór pozostaje zam-

knięty dopóki silnik jest nierozgrzany

i nieobciążony. Z chwilą gdy obciążenie sil-

nika i temperatura spalania zaczyna wzra-

stać zawór EGR otwiera się, a spaliny

w odpowiedniej ilości dostają się do ko-

lektora dolotowego. Kompletny układ re-

cyrkulacji spalin zawiera również: czujnik

przepływu powietrza, korpus przepustnicy

oraz przetwornik elektropneumatyczny.

Istnieje kilka rodzajów zaworów EGR:

sterowane elektrycznie, pneumatyczne

i z chłodnicą spalin. Zawory sterowane

elektrycznie odznaczają się dokładnością

dozowania oraz nie wymagają podciśnienia

do sterowania. Natomiast zawory pneu-

matyczne wymagające podciśnienia jako

źródła energii (z kolektora dolotowego

lub pompy próżniowej) sterowane są przez

przetworniki elektromagnetyczne. EGR

z chłodnicą spalin muszą być wykonane

z materiałów szczególnie odpornych na ko-

rozję i wysoką temperaturę.

Chłodnice spalin narażone

są na ekstremalne warunki

pracy takie jak: agresywny

kondensat spalinowy, tem-

peraturę do 700 stopni Cel-

sjusza, ciśnienie do 3 barów.

Schłodzone spaliny obniżają

temperaturę spalania. Dzięki

temu powstaje mniej tlenków

azotu. Dodatkowo chłodne

gazy są gęstsze niż ciepłe, przy

jednakowym ciśnieniu łado-

wania w cylindrze mieści się

większa masa. Spowodowane

tym zubożenie odbija się

pozytywnie na zmniejszeniu zużycia paliwa

i emisji cząstek stałych.

W systemie recyrkulacji spalin bardzo

ważną rolę odgrywa również czujnik

przepływu powietrza. Mierzy on z dużą

dokładnością masę zasysanego powie-

trza. Jego sygnał wyjściowy jest podstawą

obliczenia dawki wtrysku a w silnikach

wysokoprężnych odpowiada głównie

za regulację recyrkulacji spalin. Kolej-

nym elementem są klapy regulacyjne.

W silnikach diesla wytwarzają one konie-

czną różnicę ciśnień miedzy stroną spalin

i zasysania, co pozwala uzyskać wymagane

wysokie współczynniki recyrkulacji spalin.

Zadaniem klap jest zwiększenie i regulacja

współczynnika recyrkulacji spalin.

Zawory EGR można znaleźć w wyposaże-

niu wielu nowoczesnych pojazdów i będzie-

my się z nimi spotykać coraz częściej,

chociażby z powodu stale zaostrzających

się przepisów dotyczących emisji spalin.

Obecnym trendem wśród producentów

pojazdów ciężkich jak i użytkowych jest

stosowanie kompaktowych modułów

chłodnic spalin z aluminium z zintegro-

wanym zaworem EGR.

W Inter-Team możemy znaleźć ofertę nas-

tępujących dostawców tego asortymentu:

Bosch, Delphi, Denso, Hella, Huco, Hi-

tachi, Pierburg oraz Era (Valeo, Sagem,

Wahler, Vdo).W ofercie sprzedażowej

Inter-Team dostępne są również uszczelki

zaworów EGR firmy Elring oraz prepa-

raty do czyszczenia zaworów EGR firmy

Wynn’s.